Traktory

Traktory

Kde se vzalo slovo traktor?

Mezinárodní slovo traktor se odvozuje z latinského výrazu pro tahač. Termín traktor se uvádí již v roce 1856 v oxfordském slovníku jako synonymum pro motor trakční (týkající se tahu). V současném významu se toto slovo používá od roku 1907.  Původní anglický výraz „traction engine“ (trakční motor) zněl totiž pro reklamní účely příliš složitě.

 

Kde byl postaven první traktor?

Sestrojení prvního traktoru v USA předcházel dlouhý vývoj. Výsledkem tohoto vývoje bylo sestavení a první polní testování traktoru s benzinovým motorem o výkonu 17 až 30 k (koňských sil) ve státě Iowa v roce 1902, který výrazně předčil svého předchůdce z roku 1892. To, že první traktory vznikly v Iowě ve Spojených státech, nebyla náhoda. Zemědělci v této dynamicky rozvíjející se zemi měli k dispozici rozsáhlejší pozemky a podstatně méně pracovních sil než jejich evropští současníci. U zrodu prvních traktorů stála na počátku dvacátého století společnost dvou inženýrů a konstruktérů Hard – Paar.

Traktor Fordson

Iniciátorem hromadné výroby klasických traktorů je mimořádně schopný americký podnikatel Henry Ford, který se po celém světě proslavil hlavně pásovou výrobou automobilů. Protože akcionáři automobilky Ford Motor Company nesouhlasili s experimenty se zemědělskými stroji založil se svým synem společnost Ford and Son, která se naopak zcela zaměřila na konstrukci a prodej traktorů.  Traktory Fordson od roku 1908 dominovaly v USA a od roku 1917 začaly expandovat do Velké Británie.  Po skončení první světové války se traktory začaly ve velkém dovážet do celé Evropy včetně Československa.

Traktor Massey – Harris

Devět let před počátkem dvacátého století došlo ke spojení dvou nejvýznamnějších kanadských společností zabývajících se výrobou zemědělských strojů a zrodil se největší výrobce zemědělské techniky v Britském impériu (tehdy ovládajícím pětinu světa), firma Massey – Harris Company Limited. Tato společnost, která v roce 1910 ovládla firmu Johnston Harvest Company, patřila také mezi průkopníky výroby traktorů s pohonem všech čtyř kol.

Traktory McCormick a Farmal

Americkou společnost z Chicaga založil člověk s pozoruhodným životem a jménem Cyrus Hall McCormick (1809–1884). Jeho pozdější nástupci spojení v korporaci s názvem INTERNATIONAL HARVESTER již v roce 1906 představili svůj první traktor. Postupně následovaly celé série typů traktorů, které byly označovány zejména jako McCornic a Farmal (nebo International) a které se i díky kvalitní dobové reklamě dobře prodávaly nejen v USA, ale i v Evropě.

Traktory Lanz a Lanz Bulldog

Velmi významným výrobcem traktorů v Evropě byla německá firma Heinrich Lanz AG sídlící ve městě Mannheimu v Porýní, které má velmi hlubokou průmyslovou tradici. V jejím výrobním programu v letech 1921 až 1956 došlo k realizaci několik úspěšných sérií masivních traktorů Lanz Bulldog, které charakterizovala velká tažná síla a v porovnání s traktory dováženými ze severní Ameriky i relativně malá spotřeba paliva.

Traktor Famo

Původní podnik v německém Slezsku Linke – Hofmann – Busch (LHB) Breslau (dnes polská Wroclaw) vznikal od roku 1839 postupným slučováním podniků, které se hlavně věnovaly výrobě železničních vagonů a lokomotiv. Jen v roce 1928 převzatá společnost Busch se zabývala výrobou spalovacích motorů a autobusů. Pod tlakem armády začal již od roku 1925 vývoj a na něj navazující produkce pásových traktorů. Krátce po nástupu nacistů k moci došlo k odkoupení části podniku LHB včetně celého traktorového úseku, aby posloužily jako základ pro nový v roce 1935 založený výrobní podnik FAMO („Fahrzeug und Motoren Werke“) V tomto podniku se krátce po jeho založení vyráběly i silniční traktory, z nichž jeden se dochoval v naší expozici.     

Traktor Svoboda

Mezi oblíbené traktory první republiky patřily ty, které byly vyráběny ve firmě Svoboda v Kosmonosech u Mladé Boleslavi.  Tuto firmu založila velmi pozoruhodná osobnost. Tou byl Václav Svoboda, narozený v roce 1882, který po vyučení v oboru zámečník začal pracovat jako soustružník v tehdy ještě malém podniku Laurin a Klement. Ve volném čase hodně četl. To ho přivedlo k nápadu sestrojit letecký motor. I když měl k dispozici jen starý šlapací soustruh a volné chvíle po večerech, tak svůj nápad nakonec úspěšně realizoval. Hotový motor ale bylo třeba někde vyzkoušet. Šťastnou shodou okolností byl motor vyzkoušen na dvoře zemědělce, který okamžitě projevil zájem o jeho koupi. První spokojený zákazník byl pro Svobodu rozhodujícím impulzem pro samostatné podnikání. Z velmi skromných počátků pomalu vyrostl významný podnik zaměřený na výrobu stabilních motorů a dalších pro zemědělství potřebných strojů. Od roku 1934 začal nabízet i traktory. První traktory Svoboda měly jen tři kola, ale brzy následovaly i traktory čtyřkolé.  Úspěšný rozvoj firmy zbrzdila II. světová válka a krátce po ní přišel z politických důvodů definitivní konec.

Traktory Škoda

Traktory proslavené pod touto značkou se vyvíjely v Mladé Boleslavi ve firmě Laurin a Klement, kterou ale v roce 1925 koupily Škodovy závody v Plzni. V Plzni se tak o rok později začal montovat první sériově vyráběný traktor v Československu HT 30. Jednalo se celkem o 750 kusů, z nich celá řada byla vyvezena do zahraničí.  Ve stejnou dobu byl v Plzni vyráběn také typ HT 18. Výroba poslední série byla převedena do Mladé Boleslavi, kde byly poslední kusy sestaveny v roce 1936. Poté se začali vyrábět modernější typy, které ale nejsou součástí naší expozice. Máme zde ale jeden z velmi oblíbených poválečných traktorů typ Škoda 30, vyráběný v hlavním provozu od roku 1946 do roku 1951. Ještě několik let poté se ale tyto traktory montovaly z náhradních dílů ve Strojní traktorové stanici v Libici nad Cidlinou.

Traktory Wikov

V roce 1929 se začala v prostějovském Wikovu sériová výroba traktoru typ Wikov 32, který o dva roky dříve přivezl na Moravu bronzovou medaili ze soutěže pořádané ministerstvem zemědělství. Traktor, který je v naší expozici, je typ Wikov 35 a je na něm zajímavé, že se od předchozího nijak neliší. Důvod jeho pojmenování je totiž ryze reklamní. Protože zatímco dřívější označení 32 udávalo průměrný výkon v koňských silách, tak pozdější označení 35 označovalo výkon maximální. 

Traktor Praga

Nedaleko od Prahy ve Slaném začala koncem dvacátých let minulého století Českomoravská-Kolben-Daněk (ČKD) vyrábět univerzální traktor typ Praga AT 25.  Jednalo se nesporně o nejúspěšnější traktor, který byl vyráběn pod značkou Praga.

Traktory Zetor

Dnes nejznámější výrobce traktorů v České republice vznikl v roce 1946. Jeho název je spojením počátečního písmene Zbrojovky Brno Z (zet), ke které byla připojena koncovka od slova traktor (or). Hlavním impulzem pro vznik tohoto podniku byl požadavek československého státu na masovou výrobu levných a snadno udržovatelných traktorů pro domácí, a hlavně zahraniční trh. Tak se v konstrukční dílně pana Musila během šesti měsíců zrodil první traktor typ Zetor 25, který byl od roku 1946 v dnes naprosto nepředstavitelném množství v podniku Zetor vyráběn. Naše muzeum se může pochlubit unikátním řezem traktoru tohoto typu, který původně sloužil jako názorná pomůcka pro výuku. Tento základní typ traktorů měl také několik variant, dle potřeb cílového zákazníka. Tak se zrodily i Zetor 25 K a Zetor 25 N, které jsou součástí naší expozice. Poptávka středních zemědělců po slabším a levnějším traktoru pak vedla k vyvinutí Zetoru 15 (s výkonem pouhých 15 koní), kterých z bran Zetoru vyjelo od roku 1947 do roku 1949 celkem 2215.  Velice zajímavým je i speciální pásový traktor Zetor 2023 vyvinutý pro práci ve vinicích a chmelnicích v roce 1960.

Zvuk

Traktory

Zvuk

Lanz Bulldog

Zvuk

McCormic

Zvuk

Praga AT25

Zvuk

Škoda HT

Zvuk

Škoda 30

Zvuk

Fordson

Zvuk

Farmall

Zvuk

Massey Harris

Zvuk

Svoboda Kar15

Zvuk

Zetor 2023

Zvuk

Zetor 15

Zvuk

Lanz Bulldog 25 a 45

Zvuk

Famo

Zvuk

Wikov 35

Zvuk

Zetor 25K

Zvuk

Řez traktorem Zetor 25

Traktor

Části historického traktoru

1
Bod 1

Zadní kola - velká kvůli pohybu v náročném terénu

zpět na plánek
2
Bod 2

Místo pro řidiče

zpět na plánek
3
Bod 3
4
Bod 4
5
Bod 5
6
Bod 6

Přední světla

zpět na plánek
7
Bod 7
8
Bod 8

Přední kola - menší než zadní, aby se traktor lépe ovládal

zpět na plánek